Pages

Sunday, September 14, 2008

SePtemBer aTau DiSemBer..?

Antara 9 atau 12 yang mana lebih menarik?

Dunia politik Malaysia yang memasuki era 51 tahun selepas kemerdekaan, kini di landa krisis kepimpinan dan keyakinan yang begitu hebat setelah mandat rakyat diberikan, diterjemahkan dalam pilihanraya ke-12 pada 8 Mac 2008 yang baru lalu. Krisis ini bagai mengoncang struktur sosio, ekonomi, politik negara ke paras yang membimbangkan dari kaca mata kesejahteraan dan perpaduan rakyat yang mengimpikan dunia kehidupan idaman di bumi sendiri.

Ura-ura pengambilalihan kuasa dan pembentukan kepimpinan kerajaan baru dalam bulan September secara non-etika sebenarnya menambah lagi ketidakstabilan politik negara yang membabitkan keresahan rakyat yang sedia runsing dengan kepimpinan kerajaan sedia ada. Gimik dan sandiwara retorik yang disaksikan dalam lagak-lagak aksi ketidakmatangan ahli-ahli bergelar pemimpin ini membuatkan rakyat semakin loya, mual dan muak untuk terus memberikan mandat kepimpinan yang sebaik diharapkan. Pembentukan kerajaan baru yang tidak mengambilkira mandat rakyat secara total adalah bermakna mencabuli keputusan yang telah ditentukan oleh rakyat itu sendiri.

Bagi pihak yang mengwar-war peristiwa September ini iaitu di kalangan parti pembangkang sebenarnya agak resah sekiranya perancangan yang di buat tidak membuahkan hasil sebagaimana diimpikan kerana peristiwa Disember nanti adalah sebenar kemuncak yang menjadi "benchmark" kepada kepimpinan kerajaan Malaysia kini sama ada terus di pimpin oleh pemimpin yang agak pincang atau di pimpin oleh pemimpin baru yang bijak merancang melaksanakan mandat rakyat. Parti-parti komponen dalam Barisan Nasional yang membentuk kerajaan sedia ada kini lebih tertarik menunggu peristiwa Disember nanti sama ada berlaku atau tidak perubahan kepada kepimpinan parti utama iaitu UMNO yang mendokong tunjang pentadbiran kerajaan Malaysia sebelum mengambil keputusan yang agak drastik sama ada terus setia atau mencari sekutu yang lain untuk survival politik. Tidak dinafikan ura-ura peristiwa September wujud adalah kerana kelemahan dan kelesuan kepimpinan kerajaan sedia ada kini dalam merencanakan pentadbiran yang mampan dan terurus bagi sosio, ekonomi dan politik negara.

Andai berlaku perubahan dalam kepimpinan UMNO Disember nanti, pasti akan menyukarkan pihak yang mengimpikan peristiwa September kerana sudah tentu UMNO dan parti-parti komponen dalam Barisan Nasional akan kembali bersatu hati, berpadu tenaga dan mengukuh ikatan bilamana diterajui oleh pemimpin dan pimpinan yang diterima pelbagai lapisan pihak. Sekiranya peristiwa Disember nanti tidak mendatangkan apa-apa perubahan yang logikal dan global, masih di takuk kepimpinan yang pincang, maka tidak mustahil ia bakal membuka pintu dan mengundang kepada suatu senario yang mungkin tidak terduga akal dalam sejarah politik negara sekaligus menguntungkan kepada pihak yang berkepinginan mencuri takhta secara non-etika, menindakkan mandat rakyat yang sudah dizahirkan dalam pilihanraya yang lalu. Jadi pihak pembangkang bukan sekadar mengejar peristiwa September malah juga menghambat peristiwa Disember.

No comments: