Pages

Sunday, September 7, 2008

MemBeRi KeiKhLasAn, MenCaRi PerPaduAn..

Sejauh mana kita memberi keikhlasan dalam mencari perpaduan?

Lupakah kita dengan sejarah hitam tragedi 13 Mei 1969? Mungkin tragedi yang tercatit dalam lipatan diari sejarah negara tidak memberikan impak kepada masyarakat di gelar majmuk yang tahu atau tidak mahu tahu atau langsung tidak tahu sama ada mengambil sedikit sebanyak pengajaran di sebalik cerita tragedi tersebut. Mengapa dan kenapa tragedi tersebut harus berlaku di kala masyarakat di gelar majmuk sebelumnya mampu bersatu hati, berpadu tenaga membina kedamaian dalam negara bernama Malaysia bertuah ini?

Dorongan apakah yang mendesak kini sehingga bibit-bibit yang boleh mencetuskan kontroversi sekiranya keutuhan yang di bina selepas tragedi lampau ingin di ganggu gugat kembali? Kepentingan nasional, terutama sekali kepentingan Bumiputera jelas sudah termaktub namun ini tidak bermakna menafikan atau mengabaikan kesetaraan di kalangan masyarakat di gelar majmuk kerana asasnya adalah menerbitkan dan mewujudkan keadilan sosial agar dapat mengecapi suatu erti kata perpaduan.

Keikhlasan atas budi cara timbang tara yang diberikan dalam segala aspek adalah umpama sebagai suatu alat mencari makna perpaduan di kalangan masyarakat di gelar majmuk, memupuk suatu perasaan yang tulen dalam mempertahankan semangat patriotik seterusnya membina suatu corak kebudayaan yang unik dan akhirnya ke arah wujudnya suatu tamadun Malaysia yang utuh tanpa bisa di roboh apa lagi di runtuh.

Keikhlasan yang diberikan tanpa pura-pura dan mengharapkan pulangan apabila wujud di kalangan masyarakat di gelar majmuk, suatu semangat saling bertoleransi akan muncul, sama sekali menghapuskan pra sangka dan mengikis segala ketidakseimbangan yang sebenarnya mampu melumpuhkan kestabilan sosio, ekonomi, politik dan taraf kehidupan yang harmoni. Jadi perlukah kita mempertaruhkan dan mengadai suatu erti perpaduan yang cukup bermakna ini sekadar memenuhi kehendak berkepentingan yang belum tentu mampu membina sebenar ikatan yang telah di pegang erat sejak berdekad-dekad lamanya?

Keikhlasan untuk tidak mempermainkan api dan mencetuskan segala isu-isu yang menyentuh sensitiviti serta ketidakpuasan pihak-pihak tertentu, menjaga kata dan tatacara, beralah tidak bermaksud mengalah dalam hal-hal berbangkit yang boleh diselesaikan secara ilmiah dan isaniah, merekabentuk susur atur perjalanan sosio ekonomi yang mampu menyeimbangkan kembali jurang yang berlaku seterusnya mewujudkan budaya saling mempercayai dan memahami di kalangan masyarakat di gelar majmuk. Maka tidak rugi malah akan bertambah untung bagi kita memberi keikhlasan dalam mencari perpaduan.

2 comments:

yiemega said...

Ya terima kasih di atas komen saudara Zeme di blog saya, mungkin komen saudara bakal saya bincangkan di blog saya. Untuk pengetahuan Saudara saya juga telah meletakkan blog saudara sebagai MyBlog List di blog saya, terima kasih menjadi pembaca blog saya.

http://www.suaragenerasimuda.com

zeme said...

terima kasih juga saudara yie.