Pages

Monday, August 4, 2008

UM : VaRSiti keSaYanGanKu..

UM : 1998-2004

Memori Universiti Malaya. Ya, tarikh hari ini pada 4 tahun yang lepas akan terus mengamit kenangan betapa indah sehingga menitiskan airmata kegembiraan betapa usaha selama ini terasa berbaloi membalas segala pahit perit erti sebuah perjuangan dalam menuntut ilmu. Tanggal 4 Ogos akan terus terpahat manis bahawa aku telah mengenggam sebuah kejayaan ternilai dalam sejarah hidup.

Dianugerahkan segulung Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat (Kepujian) Multimedia daripada Pro-Canselor Universiti Malaya iaitu Raja Muda Perak YM Raja Dr Nazrin Shah pada Majlis Istiadat Konvokesyen ke-43 bertarikh 04.08.2004 adalah kemuncak kejayaan setelah kali pertama menjejak kaki pada pengajian Asasi Sains Fizikal di Pusat Asasi Sains UM dalam tahun 1998 dan seterusnya menyambung pengajian pada peringkat ijazah di Fakulti Sains Komputer & Teknologi Maklumat (FSKTM), Jabatan Multimedia dalam tahun 2000. Projek penyelidikan akhir tahun yang dibangunkan di bawah pengawasan pensyarah Pn Norjihan Abdul Ghani telah dilanjutkan kajiannya seterusnya diterbitkan dan pernah menyertai seminar - Norjihan, A. G. & Izarul, M. I. "Online Learning Of Mathematics In English : An Introduction". First International Conference & Exhibition on E-Learning 2006, Bahrain Conference Centre, Bahrain, 17 – 19 April 2006.

Sejarah Universiti

Universiti Malaya (UM) yang menggunakan cogankata "Ilmu Puncha Kemajuan" ditubuhkan pada Oktober 1949 dan adalah Universiti tertua di Malaysia dengan kampusnya seluas 309 hektar. Sejarah bermula di Singapura, dari Kolej Perubatan King Edward VII (ditubuhkan pada 1905) dan Kolej Raffles (ditubuhkan pada 1929). Kedua-dua kolej ini bergabung menjadi Universiti Malaya pada 8 Oktober 1949. Kemudian pada tahun 1959, universiti ini mengambil keputusan berpecah kepada dua bahagian, satu di Singapura (kemudiannya menjadi Universiti Nasional Singapura) dan satu lagi di Kuala Lumpur (mengekalkan nama Universiti Malaya). Maka secara rasminya Universiti Malaya sekarang ini ditubuhkan pada 1 Januari 1962 dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj sebagai Canselor pertamanya.

Lagu Universiti

Universiti Malaya ...

Universiti Malaya
Kebanggaan kita semua
Bertambah para ilmuan
Di pelbagai lapangan

Kami bertekad dihati
Mencapai cita murni
Tradisi kecemerlangan
Menepati wawasan

Di sini kami sedia berbakti
Terus berinovasi
Kami harapan generasi muka
Teras nusa dan bangsa

Varsiti kesayanganku
Sungguh banyak jasamu
Membentuk insan mulia
Berilmu berbudaya

InsyaAllah aku akan kembali kepada UM satu hari nanti, untuk terus mengalun lagu universiti yang kali terakhir didendangkan pada Majlis Istiadat Konvokesyen Dewan Tuanku Canselor 04.08.2008.

No comments: