Pages

Thursday, April 29, 2010

KiSaH LuCu CAteRinG AirAsia..

Ini kisah last week..rasanya ini first time aku alami pengalaman baru sepanjang hayat sejak menaiki pesawat. Meskipun hati semacam gelisah dan geram tapi fikir-fikir balik masa tu nak tergelak terbahak-bahak pun ada, tergelak terguling-guling tu takde la..nanti tak macho plak stewardess tengok. Tapi itulah hakikatnya bagi aku selepas pengumuman maaf oleh ketua stewardess atas kelewatan perlepasan pesawat AK5294 KUL-KBR yg sepatutnya dijadualkan berlepas pada 21 April 2010 jam 21:15 dan tiba di Kota Bharu jam 22:10.

Tersenyum aku, geli perut pun ada walaupun passenger sebelah aku mengeluh panjang apabila pesawat rego 9M-AFH itu lewat berlepas hampir 20 minit hanyalah disebabkan kelewatan catering yg ditugaskan menyediakan dan menghantar beberapa meals utk penjualan dlm kabin pesawat. Sangkaan awal aku kelewatan mungkin disebabkan hujan renyai-renyai yg turun membasahi LCCT. Ternyata silap sangkaan, bukan sebab hujan tapi gara-gara meals. Pengumuman makluman tersebut hanya diketahui oleh penumpang-penumpang setelah hampir 10 minit bersiap sedia berada dalam kabin namun pesawat masih belum lagi berlepas. Kelihatan beberapa penumpang agak gelisah, mungkin kelewatan hampir 20 minit ini mengganggu perancangan awal terutama bagi mereka yg mempunyai urusan penting pada sebelah malam tersebut di Kota Bharu. Nasib baik urusan penting aku pada keesokannya pagi.

Selepas menunggu meals tersebut dan segalanya sedia, pesawat akhirnya take-off sekitar jam 21:35 dan selamat mendarat di Sultan Ismail Petra Airport Kota Bharu tepat jam 22:15. Kalau kebiasaan sampai airport aku yg menanti adik pickup, kali ini adik aku pula yg menanti..gara-gara pesawat lewat sebab meals, maka tercatit satu pengalaman baru aku dlm diari terbang bersama AirAsia.

Pagi esoknya hari khamis, aku mempunyai urusan di KB. Alang-alang balik KB, aku amik cuti 2 hari (khamis n jumaat). So dapat lepak lama sikit di bumi kelahiranku. Sebelah malamnya pula, abah belanja family (ma, nenek dan adik-adik serta anak buah) makan-makan menu chicken chop..sedap dan menyelerakan, lagi-lagi menjamu selera di saat dapat berkumpul satu family seperti ini dan mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan. Celoteh nenek n ma, gelak tawa adik-adik, ragam kerenah anak buah yg comel membuatkan makan malam tersebut suatu yg cukup bermakna.

Rasanya pantas pula cuti berlalu, meskipun hampir 3 hari lepak di KB..ikutkan hati masih tak puas melepaskan rindu bersama family dan insan tersayang..tup tup hari sabtu malam berangkat balik ke KL. Alhamdullilah, kali ni penerbangan pesawat AK5295 KBR-KUL rego 9M-AFK berlepas tepat seperti masa dijadualkan jam 22:35 dan selamat mendarat di LCCT jam 23:30. Tak mengapa, pertengahan Mei nanti aku terbang lagi balik ke KB bersama Firefly pula dgn harapan pesawat FY tidak lewat hanya kerana kisah lucu catering..hehehe (",)

2 comments:

RemyLC said...

Chef lupa letak garam kot, tu yg lmbt tu sbb tambah garam last minute...

zeme said...

hahaha..mungkin kot, takpun air lupa letak gula..hehehe