Pages

Wednesday, April 14, 2010

BaLiK KB LaGi..

Di hitung-hitung rasanya baru tak sampai 2 minggu aku balik KB hujung mac lepas dan pada ahad lepas 11/04 aku balik lagi. Tapi kali ni aku balik hari sebab tidak di rancang pun pada awalnya. Ikutkan jadual perancangan asal, memang aku akan balik hujung april ni. Ahad lepas balik pun sebab ada urusan penting yg perlu aku hadiri sebelah petangnya. Petang khamis dapat call minta aku datang pada hari ahad. So, nak tak nak aku kena balik juga. Apa lagi, cepat-cepat cari tiket. Mulanya nak balik sabtu, tapi sabtu weekend rutin aku kena selesaikan hal-hal di KL dulu (basuh baju, kemas bilik, lain-lain..) so aku decide balik awal pagi ahad.

Go for web AirAsia survey tiket untuk hari ahad sebelah pagi, jam 11 pagi ok juga departure. Tapi tergerak hati dan saja gatal-gatal tangan nak tengok tiket MAS juga. So go for web Malaysia Airlines, memang rezeki aku kot dapat tiket reasonable proce for one way KUL-KBR jam 10 pagi, murah sikit dari AirAsia. So terus je booking. Settle. Tapi aku tak amik return tiket sebab manalah tau kot-kot urusan hari ahad tu postpone or terlajak plak ke next day. Dah settle urusan petang ahad, baru fikir cari tiket balik KL di KB.

So, awal-awal pagi buta ahad terus gerak ke KL Sentral naik Komuter, stesen pun dekat je dgn kediaman aku. Satu je pasal Komuter yg aku kekadang naik menyampah, masa menunggu train sampai dikatakan setiap 30 minit je tapi ni dah lebih 30 minit menunggu tak nampak-nampak pun. Sabar je lah. Sampai je di KL Sentral terus check-in di kaunter Malaysia Airlines. Settle. Nasib ERL KLIA-Express dah ada sedia menanti, so naik terus gerak. Memang punctual, 28 minit dikatakan masa perjalanan KL Sentral - KLIA memang tepat. Sampai KLIA, terus ke balai berlepas sebab aku pun dah check-in awal-awal. Tengok boarding pass, gate B03 and boarding time 09:40 am. Flight MH1388 time departure 10:10 am.

Awalnya ingat nak ke Anjung Tinjau dulu before masuk balai berlepas, tinjau-tinjau pesawat. Manalah tau bernasib baik dapat snap and shoot jumbojet A380, Beluga ker tapi sebab masa dah suntuk so terpaksa batalkan hasrat murni tu. Hahaha. Tapi sempat la snap kapal yg aku nak naik, B737-400 rego 9M-MQN. Elok je masuk balai berlepas, pengumuman kedengaran mempersilakan penumpang-penumpang masuk ke pesawat penerbangan MH1388. Resah gak dibuatnya, pesawat dijadualkan berlepas jam 10:10 am tapi sudah lewat hampir 15 minit pun masih belum dapat take-off. Entah kenapa tiada pula ada pengumuman di buat, walhal kapal dah ready menuju runaway. Lebih kurang jam 10:30 am akhirnya kapal selamat take-off.

Pesawat penerbangan MH1388 kendalian Kapten Ridzuan selamat mendarat di Sultan Ismail Petra Airport, Kota Bharu jam 11:15 am. Alhamdullilah. Sementara menunggu adik aku pikup, aku lepak dulu di restoran KFC dekat Anjau Tinjau 2nd floor, sebab misi aku nak snap pesawat dan keadaan traffic di WMKC. Tapi takda kapal lain kelihatan, hanya kapal yg aku naik je tadi. So snap lah juga sikit-sikit, closely kat cockpit pesawat serta arrival & departure traffic TV.

Sekembali ke rumah, sesudah selesai makan tengahari aku berehat melentokkan badan seketika sementara menunggu jam 2 utk ke Pengkalan Chepa (PC) atas urusan yg perlu aku hadir. Malas utk pergi pun ada sebab terasa badan penat sangat-sangat, tapi difikir-fikirkan aku balik pun sebab hendak hadiri urusan ini juga. Sesudah selesai bersiap, aku pun drive menuju ke sana.Nak mencari lokasi tempat tersebut pun pening juga, al-maklum aku bukan biasa sangat kawasan PC, tapi akhirnya jumpa juga. Sekitar dekat jam 4.30 ptg selesai urusan tersebut, Alhamdullilah berjalan lancar. Dah settle, cepat-cepat fikir pasal nak balik KL pula sebab esoknya isnin kerja. Kebetulan Airport pun dah dekat, so aku ke sana survey tiket balik KL utk penerbangan sebelah malam. Wah!!! tiket Firefly sold out, Malaysia Airlines ada tapi yg tinggal pun tiket mahal, AirAsia pula mahal semacam MAS. Takpe, survey tiket bas plak. Terus ke Terminal Bas Langgar, tanya tiket Transnasional utk perjalanan malam tapi jawapannya sold out. Takpe, try plak di Terminal Bas KB berhampiran Tesco survey tiket bas yg lain. Tanya Mutiara, Darulnaim, Sani Express semua sold out utk perjalanan malam dan nasib baik tiket Budaya Express ada, itu pun kebetulan kak Ani kawan Ma masa aku kecik-kecik dulu tolong ejaskan dan alang-alang tu siap dapat soalan cepu mas lagi.. "amey bilo nok nikoh? orghe mano?".

Sebelah malam aku berangkat balik ke KL naik bas jam 9.30 di Terminal Bas KB berhampiran Tesco. Memang badan aku penat dan letih sangat-sangat, sebab tu naik je bas aku terus lena tak sedar. Sedar-sedar pun dah sampai di Hentian Putra, KL pagi subuh esoknya. Tak pernah-pernah aku rasa pergi balik hari je. Takpe, hujung april nanti aku balik KB lagi, tapi utk 3 hari bukan sehari macam ahad lepas.

RemyLC said...

Amboi, berangan sampai nak nmpk Beluga, huhuhu...

zeme said...

remy, beluga kan comel. macam anak ikan paus. hehehe..pernah tgk airbus beluga terbang, tapi dalam video je..

RemyLC said...

Beluga pernah mendarat kat Subang Airport masa Tsunami...