Pages

Sunday, November 2, 2008

BIT TriP JaKArTA - BanDunG

agak lama tidak menjengok blog sendiri apatah lagi mengemaskininya, agak busy lately. tambahan pula last weekend aku dan semua ofismate hampir 31 orang diketuai General Manager terbang ker Indonesia. company aku, Boustead IT mengadakan outing trip serta team building ke Jakarta dan Bandung selama 4 hari 3 malam dari 24-27 Oktober. memang seronok dan best bangat.

24/10/2008 - hari pertama

kami berkumpul di ofis Menara Boustead terlebih dahulu kerana jadual penerbangan KL809 pesawat KLM Royal Dutch B747-400 "City of Shanghai" rego PH-BFW yang transit di KLIA dari Amsterdam ke Jakarta adalah jam 4.00 petang. lebih kurang jam 12.00 tengahari kami semua berangkat menaiki bas ke KLIA dan berhenti di hentian rehat Nilai untuk lunch. kami tiba di KLIA lebih kurang jam 2 lebih seterusnya check-in bagasi. memang rata-rata hanya membawa bagasi yang tidak penuh malahan kosong kerana misi utama kami shopping sakan di gedung-gedung sana.

bersama kak salbiah ketua komiti rombongan

penerbangan pesawat KLM Royal Dutch 747-400

lebih kurang jam 4.00 petang waktu Malaysia pesawat kami berlepas dari KLIA dan selamat tiba di airport Soekarno-Hatta Jakarta dalam jam 4.50 petang waktu tempatan setelah penerbangan selama 1 jam lebih. setibanya di sana, rombongan kami disambut oleh Bapak Budi yang merupakan tour guide kami selama berada di Jakarta dan Bandung. selesai urusan di airport, kami terus menaiki bas (bus pariwisata) yang disediakan untuk terus ke Bandung kerana kami akan menghabiskan tempoh di sana selama 2 malam. perjalanan dari Jakarta ke Bandung melalui lebuhraya mengambil masa hampir 3 jam, dan seperti di jangka jalan sekitar Jakarta memang terkenal dengan kesesakan atau "macet" dengan berjuta-juta kenderaan. kami terlebih dahulu berhenti makan malam di restoran Pelabuhan Lembur Kuning tidak jauh dari airport sebelum menyambung perjalanan ke Kota Bandung dan tiba di hotel penginapan Arion Swiss-Belhotel, Bandung sekitar jam 12.00 tengah malam waktu tempatan.

makan malam di restoran pelabuhan lembur kuning

25/10/2008 - hari kedua

hari kedua pada sebelah pagi, jadual rombongan kami melawat kawasan kawah bekas gunung berapi iaitu Tangkuban Parahu. perjalanan ke Tangkuban Parahu yang diketuai oleh Bapak Budi amat menyeronokkan, dengan pemandangan saujana hijau kawasan sekitar lereng-lereng bukit jalan menuju ke sana. kami bertolak ke sana dari hotel sekitar jam 8.30 pagi dan tiba di Tangkuban Parahu jam 10.00 pagi. dari kaki gunung ke puncak kami menaiki mobil khusus angkutan, dengan suasana angin dingin dan sejuk begitu enak nyaman sekali. setiba di puncak, pemandangan rupa kawah begitu menakjubkan dan indah sekali. ternyata kuasa ciptaan Yang Maha Esa tidak dapat ditandingi.

taman wisata alam tangkuban parahu, bandung

kawah indah tangkuban parahu

model di lereng kawah tangkuban parahu

pemandangan penjual mengkerumuni pengunjung

rombongan BIT di kaki gunung tangkuban parahu

sesuatu yang menarik boleh di lihat dan di pelajari di atas sana adalah melihat kegigihan penduduk setempat yang menjual barangan cenderahati begitu bersungguh-sungguh seolah-olah seperti memaksa kita membelinya walau apa cara sekali pun. bagi yang cepat rimas mungkin akan rasa tidak selesa. bayangkan bila kita dikerumuni bukan setakat dua orang tetapi lebih dari itu malahan diekori ke sana ke mari. walau kita menolak untuk membeli, mereka tetap merayu tanpa putus asa dan di sini lah tips diberikan agar kita menawar harga serendah mungkin yang kita rasa berbaloi jika ingin membelinya. aku juga tidak ketinggalan terpaksa juga membeli topi dan beg design bulu putih lembut, kerana harga diberikan agak memuaskan dan atas dasar kesian bilamana penjual itu mengekori dari atas puncak sejak sampai hingga hendak pulang menaiki mobil khusus angkutan.

ciater hotpsring bandung

tunggangi kuda di ciater hotspring

rombongan kami bergerak dari tangkuban parahu menuju ke kawasan kolam air panas Ciater Hotspring. bagaimana pun kami tidak bermandi-manda di sana kerana kehangatan air panas boleh memasakkan kami, lagi pun kami sekadar singgah untuk lunch di restoran tersebut sebelum menuju ke bandar Kota Bandung untuk aktiviti shopping. kami tiba di kawasan factory outlets jalan Dago sekitar jam 3.00 petang dan kami diberikan masa selama 2 jam untuk shopping. memang rambang mata melihatkan pakaian, jeans yang cukup murah sehinggakan terasa tempoh 2 jam terlalu mencemburui. kami lepak minum sekejap kerana kehausan di Ngopi Doloe sebelum bergerak ke jalan Riau pula menyambung aktiviti shopping dan seperti juga di jalan Dago, pakaian, jeans, seluar, beg begitu murah dan banyak pilihan.

factory outlet sekitar kota bandung

shopping di jalan Riau juga begitu merambangkan mata dan jika ikutkan nafsu hati mahu semua di borong bawa balik. kalau lelaki yang bukan kaki shopping boleh rambang mata, perempuan yang kaki shopping pasti gelap mata. aku sempat menambah lagi koleksi membeli belah jeans dan t-shirts walaupun sebelumnya telah aku borong di factory outlets jalan Dago. selepas penat dan hari sudah senja, kami serombongan bergerak untuk makan malam di restoran Sederhana Masakan Padang. masakannya aduh enak sekali hingga berpinggan-pinggan aku tambah, cukup meyelerakan. kami bergerak pulang ke hotel penginapan sekitar jam 10.00 malam selepas kekenyangan dan penat yang seronok menakluki tangkuban parahu serta memborong sekitar bandar Kota Bandung.

26/10/2008 - hari ketiga

bangkit sekitar jam 5.30 pagi waktu tempatan dengan hari sudah semakin cerah, bersiap-siap untuk breakfast sebelum kami bergerak sekitar jam 8.30 pagi menuju ke Pasar Baru, gedung membeli belah yang terkenal di Kota Bandung yang jaraknya hanya mengambil masa 10 minit perjalanan berjalan kaki dari hotel penginapan. kami berjalan sambil melihat gelagat penduduk setempat dan pemandangan di sepanjang laluan ke Pasar Baru. kami dikehendaki berkumpul kembali di lobi hotel jam 12.00 tengah hari kerana akan bergerak pula ke Jakarta, jadi kesempatan free & easy selama 3 jam dimanfaatkan sepenuhnya untuk membeli belah sakan di sana. misi aku ke Pasar Baru adalah memborong kain kebaya, kurung, telekung, tudung, batik, pelikat untuk ole-ole di bawa pulang buat family dan insan tersayang. sememangnya meriah suasana di Pasar Baru dengan beraneka jenis barangan pakaian dan haruk piruk dapat berurus niaga tawar menawar dengan harga yang cukup berbaloi.

telekung beraneka menawan di pasar baru

BIT menakluki lobi hotel sebelum berangkat ke jakarta

model selamat tinggal bandung

model-model BIT

selesai check-out, kami bergerak meninggalkan hotel sekitar jam 1.00 petang bergerak menuju ke Jakarta dan dalam perjalanan tersebut kami singgah untuk lunch di restoran Sindang Reret terlebih dahulu, ternyata masakannya aduh enak bangat dan amat menyelerakan. kami menyambung perjalanan dan tiba di Kota Jakarta sekitar jam 6.00 petang dan terus ke restoran Salero Jumbo Padang di jalan Timor No. 12 Jakarta Pusat untuk dinner. makanan masakan padang tersebut juga begitu enak dihidangkan.

restoran sindang reret bandung

model bertapa di restoran salero jumbo padang jakarta

setelah perut kekenyangan, kami serombongan di bawa ronda-ronda menikmati pemandangan Jakarta di sebelah malam sebelum menuju ke hotel penginapan di Santika Premiere Jakarta. sekitar jam 9.00 malam pula, kami warga BIT berkumpul di dewan hotel untuk aktiviti team building. memang menghiburkan dengan sukaneka ringan menghilangkan stress, lelah penat dengan objektif mengukuhkan lagi motivasi dan ikatan kami sebagai satu keluarga besar Boustead Information Technology. aktiviti team building berakhir sekitar jam 11.00 malam dengan keriangan yang menyeronokkan.

aktiviti team building

BIT malam team building santika premiere jakarta

27/10/2008 - hari keempat

sudah hari keempat kami serombongan berada di Indonesia dan lewat senja kami akan berangkat terbang pulang ke Kuala Lumpur. aktiviti kami sesudah breakfast dan check-out hotel sekitar jam 9.30 pagi adalah menuju ke kompleks membeli belah Mangga Dua, Jakarta. ya, masa untuk kami meneruskan aktiviti shopping di Jakarta pula dan Mangga Dua antara kompleks membeli belah yang terkenal dengan pelbagai barangan pada harga yang berpatutan dan cukup murah. kami tiba di Mangga Dua setelah melalui kesesakan jalan dan panorama Kota Jakarta sekitar jam 11.00 pagi. kami diberikan kebebasan untuk shopping sebelum berkumpul kembali sekitar jam 2.30 petang, jadi masa lebih kurang 3 jam setengah digunakan sepenuhnya untuk menakluki Mangga Dua. memang menyeronokkan membeli belah di Mangga Dua dan aku terpaksa membeli sebuah lagi beg troli tambahan untuk mengisi barang-barang yang sudah tidak termuat untuk di isi ke dalam beg sedia ada.

menara monas jakarta

kompleks membeli belah mangga dua jakarta

setelah penat hampir 3 jam lebih shopping sakan di Mangga Dua, seterusnya sekitar jam 3.00 petang kami serombongan singgah lunch terlebih dahulu dalam perjalanan menuju ke airport di restoran Dapur Sangkuriang Khas Sunda & Oriental, masakan sunda yang dihidangkan agak menarik dan menyelerakan. sekitar jam 3.30 petang kami selesai lunch dan mula bergerak menuju ke airport Soekarno-Hatta Jakarta dan tiba sekitar jam 4.30 petang.

model lunch di restoran dapur sangkuriang jakarta

selamat tinggal jakarta

penerbangan pesawat KL Royal Dutch B747-400, KL810 dari Jakarta ke Kuala Lumpur adalah pada jam 7.00 malam. begitu melucukan melihat warga BIT dengan gelagat setiap seorang bagasi bertambah hendak di bawa pulang, tidak seperti waktu sampai di Jakarta sehingga ada yang mencongak-congak berapa muatan kg setiap seorang sewaktu hendak check-in bagasi. alhamdullilah pesawat kami selamat berlepas sekitar jam 7.00 malam waktu tempatan dan kami selamat tiba di KLIA sekitar jam 9.30 waktu Malaysia. kami juga mencongak-congak kebimbangan barangan yang di borong sakan tidak melepasi pemeriksaan kastam, namun semuanya berjalan lancar. kami menaiki bas disediakan dari KLIA, sampai di ofis Menara Boustead dan rumah masing-masing hampir tengah malam. walaupun penat namun begitu manis kenangan pengembaraan rombongan.

trip company BIT pada kali ini ke luar negara amat menyeronokkan selain objektif memupuk dan menjalinkan ikatan lagi kukuh sesama warga BIT dalam budaya kerja dan perhubungan selain sebagai tanda penghargaan company kepada warga BIT. jutaan terima kasih buat GM, komiti dan seluruh warga BIT yang telah menjayakan trip ini dan seperti slogan yang dilaungkan semasa berada di Indonesia dan sewaktu team building, BOUSTEAD YES YES!!!

BIT Trip Jakarta-Bandung 24-27 Oktober 2008..

azlishukri said...

best tu...

zeme said...

saudara azli,

yup, best dpt bercuti bersama² satu company..

Anonymous said...

seronoknyer...

hi bro zeme,
sy cr info2 trip to indonesia esp bandung n jakarta..so terjumpa blog ni..nice..
thanx coz share ur experience in detail jugak la..bleh la jd guide sikit bl sy gi sane nx week..
ok..saje singgah2 cari info..nice blog..;D

zeme said...

anez, thanks..mmg seronok..

eliz, yup njoy ur trip next week. untung gi skg coz currency murah, so dpt lebih rupiah utk shopping sakan esp kat bandung nnti..tips, twar je brg2 semurah mngkin yg dpt..