Pages

Monday, May 28, 2007

hari kelahiran..hari kematian..?

hari kelahiran kita..adalah hari kematian kita..?? ermm...

cuti weekend semlm habiskan masa kat hometown..bersama family tersyg.. mak, ma, abah, adik²..time ptg plak, habiskan masa ziarah pusara arwah tok ayah..masih merah pusara arwah tok ayah..hanya doa me sedekahkan utk arwah tok ayah..

mlm plak..aku bersama nenek (aku panggil mak) n adik gi mkn mlm kat umah abah n ma..pabila family berkumpul..apa lagi mcm² la yg dibualkan..aku hepi dpt tgk gelak tawa family..walaupun masih memendam rasa hiba kehilangan arwah tok ayah.. ermm dlm byk² yg dibualkan, satu part yg sblm ni aku tak tau langsung..kini aku tau..nenek ckp "Insyallah satu hari, kita akan gi jumpa tuhan pun pada hari sama dgn hari kelahiran kita.." uiks..tak tau plak aku..ye ke? arwah tok ayah pun pergi pd hari isnin, sama dgn hari kelahirannya..ermm arwah atuk n nenek belah abah pun sama gak..pastu abah pesan "kalo kita nak wat sesuatu atau nak gi memana pada hari kelahiran kita..sentiasa la beringat..sentiasa la berdoa n mengucap.."

ermm byk yg kami sefamily bualkan..sampai la mengimbau kenangan saat² kelahiran kami adik beradik..aku n adik yg no-5 lahir kt umah kg lundang..kakak, adik no-8 n bongsu lahir kt GH kota bharu..adik yg no-3, 4, 6 n 7 plak lahir kt umah taman sari..mcm² ragam, gelagat menyambut kelahiran kami adik beradik..nak tergelak pun ada..rasa sayu pun ada..

ermm..arwah tok ayah lahir isnin, mak pd hari selasa..abah plak khamis..ma hari rabu..aku plak lahir pd pagi ahad 4.10am..Insyallah aku akan pergi menemui tuhan pun pd hari ahad..sesungguhnya itu qada n qadar ketentuan Ilahi..

No comments: