Pages

Thursday, June 10, 2010

GiLa BoLa : GLi aZZuRRi WC2010 JeRsi

Anda demam bola ker gila bola? Bagi aku jika demam bola ni dia bermusim, kadang tu demam cam tahap H1N1 dan kadang tu demam kus-kus suam-suam kuku je especially girls. Tapi gila bola pulak dia takde musim sebab setiap musim dia akan sewel cam tahap gila meroyan, kuat lagi dia meroyan time big fiesta cam FIFA World Cup & Euro majoritinya boys la. Aku tak nafikan, aku salah sorang yang telah terkena penyakit gila bola semenjak umur 4-5 tahun di bangku tadika lagi (tadika lundang kemudian tadika raja dewa, KB). Kegilaan terselah sampaikan takde bola utk disepak, teddy bear budak girls sama tadika lain pun aku tedang masuk bakul. Semakin meningkat usia ke alam persekolahan rendah, kegilaan menjadi-jadi sehinggakan sudah menjadi rutin kebiasaan mencorakkan dinding rumah dgn tompokan-tompokan kesan bola (tabiat suka shoot ball to wall) dan paling ekstrim yg tak disengajakan memecahkan pasu bunga nenek dgn tendangan lencong tepat ke sasaran. Penalti yg perlu dibayar akibat tiap kali pasu pecah, bola dipotong belah dua umpama menyaksikan buah tembikai ranum dibelah.

Masuk ke alam persekolahan menengah pulak, kegilaan bola aku selama ini membuahkan hasil lumayan. Jika sebelum ini sekadar mewakili pasukan sekolah, di usia 13 tahun awal persekolahan menengah aku terpilih mewakili negeri kelahiran ku Kelantan tercinta ke pertandingan peringkat kebangsaan FAM/MSSM/Milo Bawah 14 Tahun di Kuala Terengganu. Kegilaan bola selama ini serba sedikit membantu pasukan muncul naib johan di pertandingan tersebut, meskipun target awal aku menghadiahkan kejuaraan buat negeri kesayanganku. Kegilaan bola terpaksa dikorbankan utk fokus pada exam PMR/SPM, lagipun janji yg telah dibuat kpd parent agar mengutamakan pelajaran.

Kegilaan aku terhadap sukan bolasepak tak pernah padam. Kelantan, Liverpool dan Italia menjadi pasukan favourite yg sentiasa aku berikan sokongan dan tumpuan dalam apa jua pertandingan baik pasukan itu rebah mahupun bangun menjulang kejayaan. Azam tahun 2010 ni, aku cuba kurangkan sedikit kegilaan bola namun sukar buatku kerana tahun ini fiesta World Cup kejohanan terulung akan berlangsung di Afrika Selatan. Sudah semestinya pasukan favourite aku Italia menjadi taruhan dan sokongan aku utk mempertahankan kejuaraan World Cup yg dijulang pada 2006 di Germany.

Kisah kegilaan a.k.a sewel bola aku telah bermula malam tadi selepas pulang dari ofis. Camne tergerak hati lepas ofis malamnya singgah kejap di Sg. Wang sebab nak survey jersi terbaru Italia utk World Cup (WC 2010). Last week dah ada survey kat kebanyakkan branch butik Al-Ikhsan tapi stock takde size aku nak dan katanya kalau ada pun lambat lagi sampai. End of this week World Cup dah nak start tapi jersi Italia takde lagi. So kali ni ke Sg. Wang survey dekat butik Real One R1 plak. Melangkah je masuk ke R1, aku tgk bro salesman tgh bz menyusun stock dan ada bungkusan jersi blue color menarik perhatian aku. Wah, stock jersi Italia baru je sampai dan instinct aku merasakan size aku nak pasti ada. Bertanyakan bro salesman, yer jersi Italia size aku nak ada. Siap bro offer jersi home Player's Issue packaging dlm kotak biru berbentuk cutting body utk pertimbangan aku dan yg best dapat try fitting samada sesuai atau tak. Price pun boleh tahan mengancam yg Player's Issue ni. So decide try fitting jersi home Official Replica size yg aku nak, so mmg best pakai dan price pun takde mahal teramat sgt semacam Player's Issue. Maka, tahap kegilaan aku mula menghantui dan akhirnya dgn memejam sebelah mata aku keluarkan wallet utk meneruskan urusan pembelian dan bertambah lagi koleksi jersi Italia dgn kehadiran jersi home Italia edisi WC 2010.

Bagi aku design serta fabrik jersi Italia edisi WC 2010 brand Puma ni antara yg tercantik seperti juga design Italia brand Kappa semasa edisi WC 2002. Sedikit penerangan berkenaan jersi home Official Replica Italia edisi WC 2010, jersi Made in Vietnam ini didatangkan dgn packaging serta memiliki tag huraian lengkap menunjukkan jersi telah dilesenkan untuk jualan oleh pengeluar. Di bahagian depan dada, kekemasan sulaman logo FIGC (Federazione Italiana Giuoco Calcio) serta logo Puma pada kedudukannya jelas teramat kemas begitu juga sulaman logo Puma disisi bahagian lengan sebelah kanan dan juga kiri. Manakala di belakang kolar terdapat jahitan sulam perkataan GLI AZZURRI (bermaksud The Azzurri) gelaran yg sinonim dgn skuad Italia.

Design jersi Italia menggunapakai teknologi U.S.P. Puma yang memberikan ruang pengudaraan, keselesaan dan penyerapan peluh serta mempercepatkan proses pengeringan ke atas fabrik. Selain itu jersi ini didatangkan dgn ciri-ciri keselamatan Puma description tag dan tag hologram yg hanya boleh dilihat menerusi cahaya inframerah. Ciri-ciri lain yg utama disertakan kod nombor siri, saiz & butir keterangan adalah sepadan dgn apa yg tercetak pada plastik packaging, description tag dan shirt tag sebagai contohnya kod 736646, saiz S.

Paling menarik jersi skuad The Azzurri edisi WC 2010 adalah rekaannya inspirasi Puma adalah adaptasi daripada zaman silam pahlawan Rom (Roman Warrior), jelas ditunjukkan dlm motif corak fabrik yg dibuat khas. Sementara corak fabrik jersi jika dilihat dari belakang begitu unik dan gah mengambarkan bentuk ‘tulang belakang’ yg menjadi kekuatan kejayaan skuad Italia. Maka memiliki jersi Italia edisi kali ni bukan sekadar memiliki sehelai jersi bola, tetapi juga memiliki suatu rekaan fashion yg mantap dan menarik kerana Italia selain terkenal dgn kekuatan dan kekentalan skuad bolasepaknya, Italia juga termashyur sebagai syurga fashion. GIL AZZURRI, FORZA ITALIA...

No comments: