Pages

Monday, October 1, 2007

RaMaDHan INi...1428H

Alhamdulillah.. syukur pada-Nya, dipertemukan aku lagi dengan ramadhan kali ini.. ramadhan yg disambut dengan ibadat puasa di siang hari, amalan di bulan mulia ini.. mudahan diberkati.. menyucikan hati, menginsafi diri..

ramadhan kali ini.. bagaimanapun terasa sunyi.. tatkala azan berbuka didengari.. pasti diratapi, ditangisi.. arwah tok ayah yg dikasihi.. sudah tiada disisi.. itulah yg dirasai.. bukan aku saja, malah kami seisi family..

last weekend, aku berkesempatan balik menyambut ramadhan bersama family tersayang di KB.. mmg meriah menyambut ramadhan di Kelate.. yer dpt merasai masakan mak, ma yg pasti dirindui.. paling best masakan 'ketupat sotong' yg mak masak.. my fav sejak kecik lagi.. tepung pelita, lompat tikam, akok, kuih cara, onde², ayam percik, nasi kerabu, air nyor.. mmg membuak nafsu mkn kalo gi pasar ramadhan di kelate.. beraneka juadah berbuka.. kuih muih, lauk pauk bermcm rasa.. mmg kelate terkenal sbg syurga makanan..

tapi ntah kali ni terasa sayu, kalo ramadhan sebelumnya.. ptg je lepas asar, pasti arwah tok ayah akan ajak gi cari juadah tambahan berbuka kat pasar ramadhan.. roti khurasan & air nyor dicampur sirap menjadi kemestian fav tok ayah tiap kali gi pasar ramadhan.. abah ckp, ma selalu je menitiskan airmata tiap kali waktu berbuka kenangkan arwah tok ayah.. ye mmg aku pun x tahan sebak, terasa kelainan.. lagi² memandang kerusi mkn yg arwah tok ayah selalu duduk waktu berbuka, sudah x berpenghuni.. kini hampir genap 5 bulan, arwah tok ayah bersemadi.. pergi buat selamanya tak kembali.. tapi aku bersyukur ke hadrat Illahi, ramadhan kali ini aku masih berkesempatan menyambut di sisi mak, ma, abah, adik² seisi family yg amat aku sayangi.. berat je rasa nak balik ke kl.. ye la seronok menyambut ramadhan di samping family..

ramadhan ini semakin hampir utk berlalu pergi.. yg pasti syawal pula akan muncul menanti.. ntah la aku sendiri x pasti.. kuat atau tidak di sanubari.. utk aku & family menyambut syawal kali ini.. tanpa arwah tok ayah disisi.. yang pasti.. aidilfitri kali ini akan tetap terasa sunyi..

Salam Ramadhan & Aidilfitri 1428H/2007... MaAf ZaHiR baTiN..


No comments: